Lysá chystá k cyklověži také parkoviště. Sepsala se proti němu ale petice

Tahle by měla vypadat cyklověž ve finále. Kde přesně bude parkoviště? Pokračujte ve fotogalerii
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Ne vždy se radnice a občané najdou ve vzájemné shodě. Budoucí stavba parkoviště P+R u vlakového nádraží se totiž stala trnem v oku obyvatelům, kteří proti němu dokonce sepsali petici. Jaké jsou důvody jejich nespokojenosti a jak na petici reaguje radnice?

Modernizace okolí nádraží v Lysé nad Labem nebude končit stavbou cyklověže. Ta doslova roste před očima cestujících. Stavba parkovacího domu pro jízdní kola odstartovala již v září. Cyklověž nakonec bude stát více než 11 milionů korun a bude možné do ní uložit až 118 jízdních kol najednou.

Většinu nákladů na pořízení cyklověže hradí dotace z evropských fondů, přispěje i Středočeský kraj. Samotné město zaplatí pouze 5 %, tudíž okolo 600 tisíc korun. Cyklověž by měla být hotova ještě v letošním roce.

V roce 2018 se bude ale vzhled celého areálu lysského nádraží měnit znovu. V blízkosti železniční trati se totiž chystá budování parkoviště P+R. "Podle informací z odboru městského investora byla žádost o dotaci již podána a probíhá stavební řízení. Parkoviště musí poskytovat dostatečný komfort a bezpečnost," vysvětluje referentka vnějších vztahů Jana Křížková.

Parkoviště bude disponovat také veřejným osvětlením, oplocením a také kamerovým a parkovacím systémem.

 

Parkoviště se sešlo s kritikou

I když podobný projekt vypadá na papíře atraktivně, našli se tací, kteří ho kritizují. Co více, dokonce proti němu byla sepsána petice. "My, níže podepsaní prostřednictvím této petice nesouhlasíme se zavedením placeného parkoviště P+R ČD, Lysá nad Labem. Nejsme proti postavení parkoviště, ale jsme proti zavedení poplatku za parkování," mluví za všechny organizátorka petice Eva Marková.

Její argumentace je taková, že parkovné má odradit běžné občany od využívání placeného parkoviště, což může vést k nárůstu zaparkovaných vozidel v přilehlých ulicích a zmenšení parkovacích možností pro samotné rezidenty.

Podle jejích slov také může parkoviště u nádraží ČD vést k menšímu využívání vlakové dopravy, jelikož výdaje a čas spojený s vyřizováním parkovacích lístků snižuje atraktivitu cestování vlakem. Marková navrhuje, aby podobné parkoviště bylo zdarma.

Starosta považuje petici za úsměvnou

Okamžitě potom, co jsme se o podobné petici, která má doposud více než 20 podpisů, dozvěděli, jsme neváhali a kontaktovali jsme lysskou radnici. K podobné problematice se nám vyjádřil starosta města Karel Otava.

Zákon o obcích dává občanům obce právo, aby požadovali projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti radou obce nebo zastupitelstvem obce. Tato žádost o projednání určité záležitosti musí být podepsána nejméně 0,5 % občanů obce. V takovém případě ji rada obce musí projednat na svém zasedání nejpozději do 60 dnů a zastupitelstvo obce nejpozději do 90 dnů. V případě Lysé by tak muselo petici podepsat okolo 450 obyvatel, aktuálně jich je pouze 22.

"Parkoviště P+R je dlouhodobě připravovaný projekt a bude vybudováno v železniční stanici Lysá nad Labem především pro spoluobčany, kteří cestují vlakem," sdělil nám Otava hlavní myšlenku okolo projektu.

Starosta nám také sdělil, že doposud nikde nebylo publikováno, jak bude vlastně parkování zpoplatněno. "Myslím si, že to bude obdoba P+R v Českém Brodě, kde je prvních 24 hod. zdarma a další den je za 100,- Kč," vysvětlil nám, jak by podle jeho mínění mělo budoucí parkoviště u nádraží v Lysé nad Labem fungovat, a také uvádí, že právě to v Českém Brodě funguje dobře a je pravidelně plné.

Podle jeho slov má organizátorka petice neodpostatněné obavy a podobná petice je pro něj úsměvnou záležitostí. Každopádně, pokud bude parkoviště v Lysé skutečně fungovat tak, jako tomu je v Českém Brodě, pak bude silně zvýhodňovat řidiče, který jezdí do zaměstnání a jeden z jejích důvodů v rámci petice tak bude naprosto irelevantní.