"Není to apríl, je to vážná věc. Pokud umělce neudržíme nad vodou, oblíbená divadla či kluby mohou přestat existovat. A protože si my Češi rádi hrajeme, napadlo mě, že nebudeme dělat obyčejnou sbírku. Nápad přišel hned po nedávném projevu prezidenta Miloše Zemana, ve kterém nespravedlivě české umělce kritizoval. Chci mu ukázat, že za svými umělci stojíme. Oni nyní pomáhají, jak to jen jde, my pomůžeme jim," uvedla pražská radní Hana Třeštíková (Praha Sobě).
Do první řady nebo na galerii?
Nákup bude fungovat jako na běžné představení. Lidé si vyberou na portálu GoOut, v jakém divadle či jiné kulturní instituci chtějí neexistující představení nebo koncert navštívit. V rezervačním systému si pak koupí vstupenku do virtuálního sálu. Do první řady na exkluzivní VIP místo za 5 000 korun nebo na galerii za 20 korun.
Účastní se desítky institucí
Virtuální sály mají nyní kapacitu 1 000 míst a celková hodnota vstupenek v každém z nich je přes 680 000 korun. Sály se mohou v případě vyššího zájmu průběžně rozšiřovat. V nabídce již jsou desítky kulturních institucí. "Akce sice vznikla v Praze, ale je celorepubliková. Jsme rádi, že už v tuto chvíli máme v systému například brněnské Sono Centrum nebo Cabaret des Peches. Na konci akce každá kulturní instituce dostane peníze za prodané vstupenky," uvedl obchodní ředitel GoOut Lukáš Jandač.
Hlavně pro soukromé společnosti
Akce je určena primárně pro kulturní instituce, které jsou soukromé a většinu příjmů získávají ze vstupného. Umělecké instituce a samotní umělci začali v březnu pořádat například on-line přenosy koncertů či představení. Lidé jim pak mohou dobrovolně poslat peníze do virtuálního klobouku. Další pak nabízejí vouchery na dobu, až budou divadla či kluby opět otevřeny. Podle dřívějších informací až 80 procent lidí nechtělo vrátit vstupné na představení, která musela být zrušena.
KAM DÁL: Kulturní instituce jsou zavřené, do restaurace nemůžeme, ale můžeme se bavit doma - třeba i s dětmi.