Cestující tramvaje číslo 26 ve středu 17. února 1982 takové štěstí neměli. Zcela běžně nastoupili nebo tramvaj dostihli. Dveře se za nimi zavřely a v přeplněném jednovoze tramvaje typu T1 je čekala velká tragédie.
Davy lidí
Čas nehody se uvadí na 16:47. Na tramvajové stanici Sparta se tísnilo mnoho lidí, kteří měli namířeno domů po pracovní době. Kdo mohl, tak se do tramvaje dostal, ten, kdo vůz nestihl nebo se nevešel, čekal na další. Nikomu v té chvíli nedošlo, jak zásadní okamžiky právě osud rozehrává. Dlouhá rovná trasa směrem na zastávku Hradčanská je ideálním místem na nabrání velké rychlosti. Řidič Miroslav D. tak učinil, ale zanedbal jednu zásadní věc. V místech odbočky na točnu Špejchar si nevšiml výhybky, která zůstala po předchozí tramvaji číslo 31. Tragédie byla na světě.
Vykolejené oba podvozky
Tehdejší Večerník Praha situaci popsal slovy “Rachot a gejzír jisker a oblaka prachu”. Řidič neubral na rychlosti, protože si ničeho zvláštního nevšiml. Tramvaj se vykolejila v obou podvozcích a převrátila se na pravý bok. 25 metrů se souprava posouvala od výhybky, aby se nakonec zarazila o chodník a sloup veřejného osvětlení. Na boku se tramvaj posouvala deset dlouhých metrů. Během vykolejení se otevřely dveře a přeplněná tramvaj začala sypat lidi na vozovku, aby několik z nich zůstali přímo pod ní. Celkový účet tragédie zní 6 mrtvých na místě a jeden po převozu do nemocnice, 11 těžce zraněných a 37 s lehkým poraněním. Nejmladší oběti bylo šest a nejstarší jednapadesát let.
Hrůza pohledět
Hydraulickými kleštěmi museli pražští hasiči nadzvednout vůz tramvaje, aby šlo vyprostit zmáčknutá těla. Někteří pamětníci vzpomínají na hrůzné zážitky, které jen tak nezapomenou. Mrtvá těla zpod tramvaje údajně vypadala o hodně starší, než ve skutečnosti byla. Jeden hasič měl za to, že zachraňuje starou dámu, ale podle průkazky zjistil, že jde o mladou studentku.
Řidič odsouzen
Jako jediný viník byl odsouzen řidič tramvaje Miroslav D. Ten zanedbal hned několik zásadních povinností. Výrazně překročil stanovenou rychlost pro přejezd výhybky. Rychlost vykolejené tramvaje byla mezi 40 až 45 km/h, přitom předepsaná rychlost činila 15 km/h. Z nehody vyvázl s lehkým zraněním a výčitkami na celý život.