O výběru střední školy si rozhoduje 42 procent dětí zcela samo. 56 procent budoucích středoškoláků se radí společně s rodiči a více jak polovina rodičů přiznává, že poprvé se o dané střední škole dozvěděli od svého potomka. "Většina žáků, konkrétně 60 procent, učiní finální výběr střední školy v 9. ročníku. 30 procent má jasno už od 8. třídy a zbytek se pro naši školu rozhodl ještě dřív,“ uvedl například ředitel školy zaměřené na IT obory Martin Vodička.
Každá střední škola představuje přípravu na budoucí povolání, proto by její výběr neměl nikdo podcenit. "Už nyní je třeba školu vybírat v perspektivě jednotlivých oborů na pracovním trhu. Osobně máme zkušenosti s absolventy i vysokých škol, kteří si následně dodělávají výuční list, jelikož v tom spatřují jistotu uplatnění a dobrého ohodnocení," upozornil Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov.
Zájmy dítěte i názor výchovného poradce
Při výběru školy by měl být prvotní zájem dítěte. Sekundárním faktorem jsou studijní předpoklady – bude spokojenější a úspěšnější ve specializovaném oboru, nebo na všeobecném gymnáziu?
"Děti někdy bývají zaskočeny nároky, se kterými se poprvé setkají na střední škole, a pokud je výuka nebaví, rychle ztrácí motivaci. Proto je velmi důležité řídit se při výběru školy jejich zálibami. Napoví i názor výchovného poradce ze základní školy, který zná schopnosti a předpoklady žáka. Například u našich uchazečů očekáváme zájem o techniku a počítače jako takové, určitě by neměli mít odpor k matematice, všechno ostatní jsme schopni je naučit," vyjmenoval Martin Vodička.
To potvrzuje také ředitel Miloslav Janeček: "Když má dítě vztah ke dřevu, je volba jen o tom, zda jít na tříletý učební obor s výučním listem a možností dvouleté maturitní nástavby, nebo rovnou na maturitní obor stejného zaměření. Z pozice zaměstnavatelů je nyní nejvíce poptávaná právě pětiletá varianta, kdy má absolvent výuční list i maturitu."
Na řadu otázek odpoví inspekční zpráva
Rozšířeným vodítkem pro rodiče i žáky bývají webové stránky škol. Virtuálně stvořený obraz se však od toho reálného může hodně lišit. Skutečně nezávislé hodnocení školy nabízejí inspekční zprávy, které jsou veřejně přístupné na webu České školní inspekce. Zjistíte tam, kdy inspektoři školu navštívili a s jakým závěrem.
"Ze zprávy uchazeči zjistí, zda je škola na nadstandardní nebo podprůměrné úrovni, zda modernizuje své vybavení, jak vede výuku cizích jazyků nebo jaké žákům nabízí aktivity nad rámec výuky. Rodiče také velmi zajímá, jak si škola vede u maturit. To je opět snadno dohledatelné na internetu, konkrétně na webové stránce Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (CERMATu)," shrnul Vodička.
Nepropásněte dny otevřených dveří
Poznat školu zevnitř umožňují dny otevřených dveří. Dávají nahlédnout do zařízení školy, složení učitelského sboru a především lze získat reference od současných studentů. "Každý rok přibývá dost konkrétních dotazů, kterých si ceníme, neboť jsou příslibem, že i během studia bude komunikace mezi školou a rodinou bezproblémová. Školu dělají její zaměstnanci, primárně učitelé. O nich podá relevantní informace někdo, kdo danou školu studuje nebo ji absolvoval," míní Miloslav Janeček.
Jako skvělou příležitost k navázání kontaktu se žáky školy vidí dny otevřených dveří také Martin Vodička. "Naši studenti se dnů otevřených dveří přímo účastní a dokreslují atmosféru školy. Uchazeči o studium se s nimi mohou bavit o všem, co je zajímá, a v přítomnosti dospělého by se třeba styděli zeptat, například o kvalitě učitelů a úrovni výuky."
Poznejte kvalitu vybavení
Prostory školy, ve kterých stráví žák čtyři roky studia, hrají v jeho celkové spokojenosti ohromnou roli. Při prohlídce budovy je proto na místě nakouknout také na toalety nebo do jídelny. Stejně důležité je vybavení školy a technologie, které provázejí praktickou výuku a přípravu žáků na budoucí povolání. "Například stavební a dřevařské obory by měly mít k dispozici špičkově vybavené dílny a pro studenty zahradnických oborů je velkým přínosem vlastní školní zahrada se skleníky," nastínil Janeček.
O užívání moderních technologií v praxi by se měli zajímat především uchazeči IT oborů. Ne vždy totiž bývá pravidlem dostatek praktických hodin. "Ve čtvrtém ročníku stráví naši maturanti téměř 50 procent výuky u počítačů. Praktickou výuku umožňuje osm nadstandardně vybavených učeben výpočetní techniky, každá se 17 počítači, což výrazně převyšuje obvyklé vybavení škol," srovnal Martin Vodička.