I vaše auto si zaslouží po zimě pořádný servis, na co bychom neměli určitě zapomenout?

I vaše auto potřebuje po zimě zvláštní péči...
Zobrazit fotogalerii (5)
 

Zdá se, že to nejkrutější počasí s teplotami hluboko pod nulou je úspěšně za námi a máme před sebou už jen krásné jarní dny. Také naše auto si zaslouží po tuhé zimě zvláštní péči. Studené starty znamenaly solidní nápor na baterii, podvozek zažil pořádný test od prosolených a děravých silnic, zanesené jsou nejrůznější trysky a také klimatizaci je potřeba před létem pořádně zkontrolovat.

Pokud to zdatný člověk nezvládne vše sám, nastává období návštěvy servisu. Samozřejmě je výhodné využít při tom akčních cen autorizovaných dealerů, aby to příliš peněženku "nebolelo." My se ale pokusíme sami se zaměřit na nejrůznější základní úkony, které zvládne každý. Na co bychom tedy neměli zapomenout a s čím bychom naopak měli navštívit plnohodnotný autoservis?

Nezapomeňte na: 
- promazání zámků dveří
- funkci a stav stěračů
- brzdovou kapalinu
- motorový olej
- akumulátor
- chladicí kapalinu 
- osvětlení
- světlomety
- ostřikovače
- stav rezervy

Co určitě zvládneme sami

Prvního dubna oficiálně skončila povinnost zimních pneumatik a jelikož teplotní předpovědi hlásí dlouhodobě stupně vysoko nad nulou, je právě teď ideální čas neváhat s výměnou zimních pneumatik za letní. 

Mezi základní úkony, které zvládne po zimě skutečně každý motorista, můžeme řadit například kontrolu provozních kapalin, stěračů nebo čelního skla. Určitě je dobré se podívat i na dezén letních pneumatik, které jste právě vytáhli z garáže nebo sklepa. Letní pneu nesmí mít dezén menší než 1,6 mm. Dezén pro jistotu prověřte na více místech a pokud jsou výsledky různé, servis vás nejspíš nemine – vypadá to totiž na rozhozenou geometrii. I to, zvláště po zimě, nebývá vůbec ojedinělé.

V teple garáže nebo na parkovišti pak můžete překontrolovat olej, mrkneme se na stav klínového i rozvodového řemenu (nesmí být příliš hladký, bez "zubů") a na správný tlak dohustíme pneumatiky - nápovědu, jak ideálně nahustit každou nápravu, většinou najdeme na víčku nádrže. 

S čím naopak je dobré zajet do servisu?

Do servisu bychom měli naopak zajet a nechat si prověřit následující věci, a to především v oblasti podvozku, který během zimy trpěl bezesporu nevíce. Jde hlavně o vůle v zavěšeních i stabilizátorech a také o uložení ramen náprav, pružin a tlumičů. Určitě není od věci nechat také zkontrolovat manžety poloos, brzdovou soustavu a také výfuk. Zejména u starších vozů by se měli pak v servisu podívat na ložiska, zda ještě nepotřebují výměnu. Geometrii jsme už dříve nakousli - mj. pozná se i při jízdě na rovném povrchu, kdy auto samo "táhne" na jednu či druhou stranu. Dále doporučíme také prověřit táhla řízení a případné vůle.

Intervaly výměny rozvodového řemene jsou skutečně velmi rozdílné, pohybují se od zhruba 70 tisíc km až po 240 tisíc km. Stav rozvodového řemene je dobré kontrolovat minimálně dvakrát do roka.

V servise by dále neměli určitě zapomenout na chladicí soustavu či samotné kapaliny. Velmi důležitý je i stav brzdové kapaliny. Určitě je dobré si nechat seřídit rovněž světlomety a zkontrolovat funkčnost klimatizace, případně ji nechat vyčistit a doplnit. Pokud jste v zimě měli problémy se startováním a akumulátorem, nechte si ho rovněž raději prověřit. 

Jak jsme již nakousli na začátku, je dobré si před výjezdem do servisu sednout k internetu a zjistit, kde a v jakém servise mají jarní akce na nejrůznější prohlídky stavu vašeho vozu. Ideálním výběrem totiž mnohdy můžete ušetřit i tisíce.