Automobilka podle odborů předložila naprosto ubohou nabídku, kterou nelze nazvat jinak než jako výsměch všem zaměstnancům. Firma v posledním kole kolektivního vyjednávání nabídla zvýšení tarifů o 4,3 procenta od 1. dubna 2018 s možností dalšího navýšení tarifů od 1. listopadu 2018. Navýšeno by bylo také osobní ohodnocení, a to o 16 procent z nových tarifů.
K dubnové výplatě by zaměstnanci navíc obdrželi prémii 3 000 korun, dalších 5 000 korun by obdrželi také k dubnové a navíc k listopadové výplatě. "Zdá se, že firma nebo její představenstvo žijí poslední týdny na jiné planetě a nedostal se k nim požadavek Odborů KOVO. A tak pro ně připomínáme: Odbory KOVO žádají růst mezd pro zaměstnance o dvojciferné číslo," tvrdí odboráři.
Proč nešetří na platech manažerů?
Ti také dále uvedli, že firma nyní musí zásadně zvýšit mzdovou nabídku. "Nehodláme přitom už poslouchat tradiční strašení nutnými investicemi do budoucnosti, krocením nákladů a rozevíráním platových nůžek. Když jde ale o platy manažerů, tak jdou úspory stranou, firma jistě ve výroční zprávě zveřejní odměny šéfů a jistě bude zajímavé porovnat jejich meziroční růst. Svůj podíl teď musí pocítit i zaměstnanci bez ohledu na strašení firmy, co bude za několik let."
Škoda Auto v kolektivním vyjednávání s odbory původně nabídla růst mezd o 15 procent během 27 měsíců. Zaměstnanci by obdrželi prémie nad rámec pravidelného bonusového systému v celkové výši 25 000 korun. Škoda chtěla tarifní dohodu s odbory uzavřít na 27 měsíců a zvýšení platů podmiňovala dohodou o možném rozšíření využití atypických směnných systémů v závodě v Mladé Boleslavi.
Pracovní soboty? Ani náhodou!
Zavedení pracovních sobot ale odboráři důrazně odmítají. Podle nich by to výrazným způsobem narušilo osobní život zaměstnanců. Od začátku vyjednávání tak odmítali spojovat mzdová jednání s jednáními o těchto atypických systémech směn. Odboráři na začátku jednání uvedli, že požadují růst mezd o 18 procent. Průměrná hrubá dělnická mzda ve Škoda Auto činila loni 40 557 korun, tedy zhruba o deset procent více než v roce 2016.
Škoda Auto, která je jedním z největších zaměstnavatelů v Česku, je součástí německého koncernu Volkswagen. Ve třech výrobních závodech v Česku zaměstnává zhruba 30 000 lidí. Vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, a na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s místními partnery. Automobilka loni dodala na trh rekordních 1 200 500 aut.