Lidé, kteří letos vyrazí do Chorvatska automobilem, si připlatí. „Oproti loňskému roku je cesta při standardní spotřebě vyjde o necelou tisícikorunu dráž. Řidičům se vyplatí tankovat v České republice a v Rakousku. Naopak v Chorvatsku si sáhnou hlouběji do kapsy,“ říká hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
Růst bude i další měsíce
Ceny pohonných hmot se v posledních týdnech měnily jen o haléře za litr. Řidiči si mohou oddechnout, skokové zdražování na čerpacích stanicích skončilo. „Do léta lze však očekávat, že benzín i nafta ještě zdraží. Cenové pohyby však již nebudou překotné jako v prvních měsících letošního roku,“ vysvětluje Křeček.
Ceny na čerpacích stanicích jsou odvislé od ceny ropy. Ta podle Křečka z prudkého růstu od listopadu loňského roku přešla do stagnace, kterou můžeme pozorovat již déle než měsíc. „Cena ropy však zřejmě bude v následujících měsících mírně narůstat, protože ropné velmoci utáhly kohouty, aby snížily nabídku ropy. Oproti tomu poptávka stoupá s tím, jak se postupně obnovuje globální ekonomika po pandemii.“
Nejhůř na tom budou v Praze
Nadále bude přetrvávat vysoký rozdíl mezi cenou benzínu a cenou nafty v České republice. „To je dáno hlavně rozdílným nastavením spotřebních daní. Levnější pohonné hmoty budou dostupné mimo dálniční tahy u menších čerpacích stanic. Ceny paliv se budou lišit i dle regionů. Nejhlouběji do kapsy si sáhnou Pražané,“ tvrdil ekonom.
Při cestách do zahraničí se většinou vyplatí tankovat v České republice. Levnější paliva jsou dle Křečka pouze ve vybraných zemích na východ od našich hranic. „Při cestách na západ či jih Evropy si za pohonné hmoty připlatíme. Otázkou však zůstává, zda jsou ve všech zemích stejně kvalitní pohonné hmoty. Nekvalitní paliva mohou zvyšovat spotřebu a v krajním případě i poškodit motor.“
KAM DÁL: Česku hrozí návrat závažných onemocnění. Koledujeme si o pořádný průšvih, shodují se odborníci.