V posledních měsících se intenzivně hovoří o platech českých "kamioňáků", jež brázdí silnice západoevropských zemí. Popudem k debatám byla i kontrola dvaačtyřicetiletého českého řidiče kamionu Jiřího Gabrhela, kterého zastavili zhruba před dvěma lety němečtí policisté, mimo jiné s dotazem, jakou hodinovou mzdu pobírá.
Po krátké diskusi získal řidič českého kamionu od policistů kromě informací o tamější minimální mzdě a nároku na ni i letáček s kontaktem na příslušné úřady, které mu pomohou vymoci zpětně doplatek mzdy za období, které trávil pracovně právě u našich západních sousedů.
Přidají se další?
Jiří Gabrhel nabídku o možnosti "vysouzení" doplatku své mzdy dlouho zvažoval a nakonec se rozhodl ji přijmout a kontaktoval příslušný úřad. Především díky úřadu se pak dočkal doplatku mzdy ze strany zaměstnavatele, byť toho německého, pro který český dopravce zajišťoval logistiku. Vysoudil více než čtvrt milionu korun!
Úspěšné soudní tahanice měly následně inspirovat i další stovky českých řidičů, kteří brázdí silnice na západ od Čech a kde místní řidiči dosahují mnohdy mezd i několikanásobně vyšších, než jsou ty české. Čeští dopravci se tak začali obávat o další nečekané výdaje i své zakázky - právě v těchto zemích, jež díky lepším cenám získávají.
Klička přes tzv. švarcsystém
Kvůli zachování zakázek v západních zemích vidí majitelé českých dopravních společností možnost, jak obejít nařízení o dorovnávání mezd, nejméně na minimální výši těch západoevropských, přes tzv. švarcsystém, tedy zaměstnávání osob samostatně výdělečně činných (OSVČ).
To by jim mělo pomoci pro uchování zakázek zejména v Německu či Francii. Podle sdružení autodopravců Česmad Bohemia není vyloučeno, že tento způsob někteří dopravci skutečně využijí. Má to ale háček – šlo by o takzvaný švarcsystém, který je v ČR zákonem zakázán. Obcházela by se tedy i česká legislativa.
Čeští dopravci si přesto s největší pravděpodobností budou moci oddychnout. Oznámila to alespoň europoslankyně Martina Dlabajová (ANO), podle které se v těchto dnech dohodlo na půdě EU, že by kamionová doprava měla být vyjmuta ze směrnice o vysílání zahraničních pracovníků v rámci EU.
Hrozí i vyšší ceny
Marže podnikání v oboru silniční dopravy se v ČR dlouhodobě pohybuje zhruba mezi jedním až dvěma procenty. To podle Česmadu stačí maximálně na udržení firmy v chodu. V žádném případě to neumožňuje výrazné navýšení mezd řidičů, které tvoří zhruba třetinu všech nákladů. Možné navýšení cen za dopravu tak nečeká pouze zahraniční firmy využívající služeb českých dopravců, ale samozřejmě i české firmy exportující na západ.
Bez ohledu na výše zmíněnou kauzu je ovšem v České republice už nyní zaznamenáván pokles mezinárodní kamiónové přepravy. České firmy totiž stále častěji a také raději jezdí na vnitrostátních trasách, než by riskovaly pokuty v zahraničí, které spojením s výší českých mezd mohou přijít. Případ o úspěšné soudní tahanici řidiče Jiřího Gabrhela navíc motivoval další stovky řidičů, kteří uvažují, že se také obrátí na soud. Dodávají, že s českými dopravci není dohoda možná. "Telefon mi drnčí od rána do večera. Denně vyřizuji tak stovku hovorů a všichni řidiči se mne ptají, jak postupovat. Chtějí jít kvůli minimální mzdě do soudního sporu. S českými dopravci není dohoda možná," řekl Gabrhel.
Otázkou tedy zůstává, zda se najde vhodný kompromis mezi oběma stranami nebo nakonec zasáhne Evropská unie a zejména české firmy budou moci zůstat v klidu. To uvidíme možná už v následujících týdnech.