Padesátiletý Schäfer ve funkci předsedy představenstva Škoda Auto nahradil Bernharda Meiera, který skončil po pěti letech. Schäfer dříve působil jako generální ředitel jihoafrického zastoupení Volkswagenu s působností pro celý subsaharský africký region.
Nový šéf přichází do tuzemské automobilky podle analytiků v nelehké době. „Automobilka utrpěla těžkou ránu zásahem pandemie COVID-19 a v nejbližších měsících se bude stále s touto složitou situací vypořádávat,“ uvedl analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc. Podle něj lze od nového vedení čekat úsporná opatření v rámci hospodaření společnosti, včetně omezování mzdových nákladů.
Fungování automobilky se změní
Hlavním úkolem Schäfera bude podle všech oslovených analytiků pozměnit další fungování automobilky. Vedení koncernu Volkswagen, do něhož Škoda Auto patří, si totiž přeje, aby česká automobilka méně konkurovala prémiovým značkám koncernu, jako jsou Volkwagen nebo Audi, a více se zaměřila na levnější vozy. „Měla by tak konkurovat například Dacii či Fiatu,“ vysvětlil Radek Pecák z Deník.cz.
Přechod k agresivnější strategii v segmentu levnějších aut může být podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně z krátkodobého hlediska výhodný, protože lidé budou zvlášť při prohloubení krize na autech šetřit. Dlouhodobě však jako klíčové vidí plány, se kterými Schäfer do automobilky přichází v souvislosti s rozvojem elektrických aut.
V osobě nového šéfa vidí i snahu o větší centralizaci v řízení Škody, což je podle Bartoně možné odvodit i z nejmenování "místního" Martina Jahna, o kterém se po odvolání Meiera v souvislosti s pozicí šéfa automobilky také spekulovalo. Jahn nedávno skončil jako výkonný viceprezident pro prodej a marketing jednoho ze společných podniků skupiny Volkswagen v Číně.
Zisk se prudce propadl
Jako manažera s rozsáhlými zkušenostmi z výroby a rozvíjejících se trhů hodnotí Schäfera Petr Knap z poradenské společnosti EY. Podle něj může navázat na předchozí úspěšné kroky a firmu dál posunout. „Čekají jej ale náročné výzvy spojené mimo jiné s poklesem poptávky po pandemii,“ poznamenal Knap.
Provozní zisk automobilky Škoda Auto se v prvním pololetí propadl kvůli pandemii koronaviru na 228 milionů eur (zhruba šest miliard Kč) z 824 milionů eur před rokem. Tržby Škody Auto v pololetí meziročně klesly o více než čtvrtinu na 7,5 miliardy eur (196,5 miliardy Kč). Firma očekává postupné oživení trhu ve třetím čtvrtletí. Považuje za možné, že ve čtvrtém čtvrtletí se vrátí na loňskou úroveň.
KAM DÁL: Koronavirus v Česku chytře mutuje, ministr všeho Havlíček oslavuje rychlost parní lokomotivy a Babiš prchá na Krétu.