Správa železniční dopravní cesty má v plánu rekonstrukci hlavního nádraží, respektive Fantovy historické budovy. Jak to bude probíhat a co jste o Fantově budově nevěděli?
Rekonstrukce bude rozdělena do dvou etap. V první etapě se opraví fasáda, zastřešení a podobně. Soutěž na zhotovitele projektové dokumentace vypíše SŽDC letos v únoru. Realizace je plánovaná na rok 2018. Ve druhé fázi je v plánu kompletní rekonstrukce zbývajících vnitřních prostor.
Zahájení prací z druhé fáze se plánuje na rok 2019. "Kompletní rekonstrukce by měla být dokončena v roce 2022. Celkové náklady na rekonstrukci historické Fantovy budovy jsou předběžně vyčísleny na 730 milionů korun," potvrdila tisková mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.
Fantova budova
- Začátkem dvacátého století bylo nádraží zrekonstruováno a zvětšeno. Nová hlavní budova v secesním slohu byla postavena v letech 1901–1909 podle vítězného návrhu z architektonické soutěže architekta Josefa Fanty. Byly vybudovány podchody, kolejiště bylo zastřešeno dvěma ocelovými oblouky.
- Fantova budova patří mezi nemovité kulturní památky. Secese doslova křičí i z vnitřní kavárny, která je vybavena nábytkem, který odkazuje ke známým kouskům designérů 20. století.
- Současná kavárna byla dříve odjezdovou halou, později místem k posezení při čekání na vlak.
- Celá budova hlavního nádraží prošla rekonstrukcí a Fantova kavárna má nového nájemce od roku 2015.
Josef Fanta byl nejen českým architektem, ale navrhoval i nábytek a hojně o své profesi i psal. Za důležitou považoval ochranu památek. V začátcích své kariéry patřil k představitelům novorenesance, byl ovlivněn architektem Antonínem Wiehlem, vůdčí osobností novorenesance navazujícího na tradici české renesance 16. století. Od počátku 20. století se stal jedním z nejvýznamnějších představitelů české secesní architektury.