"Měl jsem spoustu kamarádů u hasičů, a tak mne to k tomuto oboru táhlo," prozrazuje Miloš Zedník, ředitel firmy Požární technika KOMET. V jeho pracovně jsou vitríny s množstvím pamětních plaket s poděkováním od hasičských sborů, obcí i krajů.
Nejlevnější nemusí být nejlepší
"Dnes máme hodně konkurence, protože téměř všechny zakázky se řeší prostřednictvím elektronických tržišť a výběrových řízení. Rozhodujícím kritériem doposud je výše nabídnuté ceny. Když kdokoliv nabídne nejnižší cenu, tak zadanou zakázku získá. Přístup do výběrových řízení má kdokoliv, včetně chráněných dílen," stěžuje si Miloš Zedník.
Požární technika KOMET přitom splňuje všechny podmínky hasičské vyhlášky 53/2010 a má certifikát kvality ISO 9001:2009. "To, co je nejlevnější, nemusí být nejkvalitnější. Naší velkou výhodou by mohly být reference, protože sami hasiči o nás nemluví špatně. Požadavek referencí nebo certifikátu ISO je však považován za diskriminační. Jenomže, když začínající firma nezná a neumí dodržet vyhlášku, tak může udělat hasičům problém a třeba i dojde k vyřazení auta z integrovaného záchranného systému," vysvětluje Miloš Zedník.
Servis pro hasiče z celé země
V Kometu se dělají přestavby hasičských aut, kompletní rekonstrukce i běžné opravy. Celková rekonstrukce vozu trvá tři měsíce. Firma vyrobila i několik nových vozů. Zakázky přicházejí z celé republiky od profesionálních i dobrovolných hasičů. Objednávají tu firemní sbory Škoda Mladá Boleslav, ČEPRO, Správa železniční a dopravní cesty, ČEZ, HZS Hlavního města Prahy nebo Dopravní podnik hlavního města Prahy. Firma Komet vznikla z bývalého Kovopodniku Nymburk, který byl jediným servisním střediskem pro hasičské vozy v Československu. Jediným výrobcem v té době byla Karosa v Poličce. Dnes se díly na účelové nástavby kupují od THT Polička, podvozky jsou Tatra, Liaz, Mercedes,Iveco, SCANIA a další.
Hasičské muzeum v Pečkách?
V Pečkách vznikl také nápad na zřízení hasičského muzea. Jako exponáty jsou již dispozici například žebříkový vůz Sachsenring, Mercedes 1500 L, cisterna Praga RN, Tatra 805, 148, 138, dopravní Bucegi, různé typy Š 706, motorové a ruční stříkačky.
"Zatím máme veterány uskladněné ve stodolách a pod přístřešky. Založili jsme i občanské sdružení Polabské hasičské muzeum Pečky a dokoupili jsme pozemek pro instalaci montované haly muzea. Měli jsme smlouvy na zapůjčení další techniky, protože sbory dobrovolných hasičů by byly rády, kdyby se o jejich historickou techniku někdo staral a mohla být přístupná široké veřejnosti," říká Miloš Zedník. Plán však ztroskotal na náročném procesu žádostí o dotace.
Zakázek je dost, schází lidé
Firma nyní zaměstnává 30 lidí, převážně na dílnách. V posledních dvou letech si prý nemůže stěžovat na nedostatek zakázek. "Předtím se samozřejmě promítla krize. Pracujeme převážně za státní peníze, což se odrazilo i u nás. Teď je hodně dotací pro hasiče. Naopak bychom potřebovali další pracovní síly. Hledáme automechaniky, autoelektrikáře, opraváře zemědělských strojů, svářeče a další příbuzné profese. Bohužel kvůli rušení učňovských oborů je těchto profesí nedostatek," říká Miloš Zedník.
Budova v majetku firmy
Společnost postavila současnou budovu na zelené louce. "Od 31. prosince 1991 firma podnikala v areálu bývalého Kovopodniku v Pečkách, který se později vracel v restituci bývalým majitelům. Proto bylo rozhodnuto o výstavbě nového areálu, v kterém od roku 1997 firma podniká," pochvaluje si Miloš Zedník. Majiteli společnosti s ručením omezeným jsou od 5. 10. 2006 Václav Tržický a Karel Bušina.