Je to obehraná písnička. V zimě se na silničáře nadává, protože údajně nestíhají odklízet silnice od sněhu. Jen co se trochu oteplí, už se do nich zase "jde", protože prý nedokáží zacelit množství děr, které způsobil mráz. Ono to ale není tak jednoduché. Komunikace se řeší napříč celou republikou a vybrat dokonalé řešení je dost náročné. Tím spíš, když se vlastně neví, co se v nejbližších dnech stane. Vyprávět by o tom mohli například v Kladně.
Letošní zima neměla slitování prakticky s žádnou vozovkou. "Bohužel zatím nejsou v provozu obalovny, zahájení jejich provozu závisí na vhodných klimatických podmínkách pro zahájení tolik nutných oprav. Pokud se vyplní předpovědi počasí, máme předběžnou informaci, že by mohly začít směsi vyrábět od 15. 3. Pak se ihned na výtluky vrhneme," plánuje mluvčí Kladna Lenka Růžková.
Počasí nás nezajímá, máme kalendář
Město se může spolehnout nejen na pomoc strážníků, ale také samotných řidičů. Nestává se sice často, aby se spojila policie a "obyčejní lidé", ale při mapování problematických úseků silnic spolupráce šlape na jedničku. Město ale řeší jiný problém, než že by vedení netušilo, na jaké komunikace se zaměřit.
Zatímco zima pomalu ustupuje a dokonce už i zvířátka se probouzejí ze zimního spánku, na krajském "velitelství" se stále chrupká. Stav silnic II. a III. třídy, které má ve svém vlastnictví, totiž kraj bude řešit až po 31. březnu. Podle vyjádření tiskového mluvčího Pavla Lochaře se až po tomto datu začne "mapovat a vyhodnocovat". Pro některá města hodně pozdě.
Každopádně, abychom kraji nekřivdili. Jelikož si umějí dát dvě a dvě dohromady, tak vědí, že letošní zima byla opravdu extrémní. Už se tedy odsouhlasilo, že z krajských rezerv se na opravy komunikací vyčlení dalších 120 milionů nad plánovaný rámec, který činí 300 milionů korun.
a v havarijním hned 18.
Je celkem zvláštní, že kraj nedokáže reagovat na momentální počasí, ale řídí se kalendářem. "Po skončení zimního období, což bude 31. března, bude vyhodnocen stav jednotlivých komunikací a jejich poškození v důsledku tohoto klimatického období a ve vazbě na finanční prostředky, které bude mít Krajská správa a údržba silnic na tyto účely k dispozici, bude sestaven plán oprav, a to jak lokálních poruch v rámci běžné údržby, tak velkoplošných oprav," potvrdil Lochař.
A do té doby co? Lidé mají autům namontovat křídla a létat jen proto, že si na kraji neumějí pomoci selským rozumem? Jen v Kladně je více než třicet ulic, které je potřeba opravit. "Kde to provozní podmínky umožňují, ty nejhorší výtluky nebo propady vozovek označujeme dopravním značením. Ne všude je to však bohužel možné," doplnila Růžková. Tak co, alespoň budou mít v autoservisech dost práce...