Jaké výsledky bude mít vaše návštěva pro obyvatele Kladna?
Na návštěvu Kladenska jsem vzala s sebou i vedoucí Odboru dopravy Středočeského kraje Jarmilu Jenčíkovou, protože velká část dotazů směřuje právě na stav silnic, jejich opravy a nové stavby. Doprava, zdravotnictví, školství i sociální péče patří mezi naše priority.
Můžete být, prosím, konkrétnější?
Aktuálně se například řeší převod majetku dvou škol z města na Středočeský kraj, Střední průmyslové školy a SOŠ a SOU na náměstí Edvarda Beneše. V červnu by o tomto mělo jednat zastupitelstvo města Kladna a následně zastupitelstvo Středočeského kraje.
Za dvě volební období nebylo na krajské silnice v Kladně téměř sáhnuto. V čem je problém, že se ani dnes nic neděje?
Většina připravovaných dopravních akcí prochází v tuto chvíli projektovou přípravou. Situace skutečně není jednoduchá, neboť u rekonstrukcí silnic je vždy největším problémem vypořádání majetkoprávních vztahů (soukromé pozemky, církevní pozemky, pozemky právnických osob - pozn. red.) a s tím spojené vydání stavebního povolení.
A to trvá tak dlouho?
Samozřejmě nejde jen o to. V neposlední řadě je to i otázka získání finančních prostředků z dotačních titulů, jako jsou Integrovaný regionální operační program (IROP), Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) – konkrétně program Nové technologie či BESIP. Například pro rekonstrukci silnice II/118 (ulice Milady Horákové, Dukelských hrdinů, gen. Klapálka - pozn. red.) se nyní zpracovává projektová dokumentace. Zajišťuje ji firma PÚDIS.
Kde je právě u této páteřní komunikace v současné době největší zádrhel?
Musí se aktualizovat záborový elaborát, aby mohlo být dokončeno vydání již zahájeného stavebního povolení. Připravují se již i podklady pro zahájení zadávacího řízení. Upravován je také rozpočet stavby pro oba investory, to znamená pro město Kladno a Středočeský kraj. Výše předpokládaných nákladů představuje celkem 193 milionů korun.
Kdo to zaplatí a kdy se tedy začne stavět?
Středočeský kraj to chce zaplatit z Integrovaného regionálního operačního programu. Vlastní stavba by pak měla být zahájena ještě koncem letošního roku, maximálně pak na jaře roku příštího.
Plánují se i další stavby?
Další dopravní stavbou, která bude probíhat na stejné silnici II/118 Kladno, je výstavba nové kruhové křižovatky Na Cikánce. V tuto chvíli je už na ni vydané stavební povolení. Stavba bude financována z IROP v rámci druhé výzvy.
Palčivým tématem je pro Kladeňáky také modernizace oblastní nemocnice. Zároveň zde chybí peníze na platy, provoz dotuje kraj...
Středočeský kraj musí především splatit dluhy a závazky kladenské nemocnice z minulých let a zároveň stabilizovat její hospodářský výsledek. Výše závazků po lhůtě splatnosti představuje více než 260 milionů korun. Zároveň jsme narazili na to, že je v tomto zdravotnickém zařízení velké množství přístrojů v havarijním stavu, a proto hledáme cesty, jak s tímto obrovským problémem nemocnici pomoci.
Nepomohly by v některých případech také dotace?
Ano, snažíme se, mimo jiné, také upravit finanční dotační projekt, v jehož rámci bychom mohli do kladenské nemocnice pořídit tolik potřebné nové CT. Celkem by do nového přístrojového vybavení mělo jít více než 100 milionů korun. Z toho část již letos a další v nejbližších letech.
A co oprava budov? To se také slibovalo...
Počítáme také s tím, že letos začneme pracovat na projektové dokumentaci pro rekonstrukce pavilonů. A co je velmi důležité, přepracováváme projekt na pavilon C2, který už měl v letošním roce být v provozu. Tyto změny jsou nezbytné. Realizace původně zpracovaných projektů na rekonstrukce pavilonů by totiž znamenala další obrovskou finanční zátěž pro nemocnici během jejího provozu.
Děkujeme za spolupráci webu vasekladno.cz.