Děti ve volném čase nepřetěžujte, potřebují si hrát, říká psycholožka

Lucie Plešková, dětská psycholožka, Praha (www.psycholog-pleskova.cz)
Zobrazit fotogalerii (1)
 

Rodiče často zahlcují děti přemírou kroužků, protože na ně nemají čas a bojí se, aby netrávily volná odpoledne na internetu a hraním počítačových her. Podle psycholožky by měly mladší děti chodit na kroužek maximálně dvakrát týdně, ty starší pak čtyřikrát.

"Mám desetiletého syna, nechci, aby odpoledne trávil u počítače nebo se někde flákal po venku s partou. Už jako předškolák chodil do fotbalové přípravky, sportovek a na plavání. Myslím, že to potřebuje. Ve škole sedí v lavici a kdyby přišel pak hned domů, určitě by surfoval na netu,“ řekl nám pan Marek z Čelákovic.

"Děti jsou dnes přetěžovány, protože rodiče mají často pocit, že jejich potomek potřebuje spoustu dalších znalostí a dovedností, aby v dnešním světě uspěl," říká dětská psycholožka Lucie Plešková. Podle ní tak rodiče vozí děti z jednoho kroužku na druhý a děti vůbec nemají čas si odpočinout.

Jaký počet zájmových činností je pro dítě optimální?

Rodičům dětí v první a druhé třídě se obecně doporučuje jednu až dvě odpolední aktivity týdně. U starších dětí to může být i tři až pět. Ideální je mix odpočinkových, tedy pohybových činností spolu s kroužky jako například výtvarné činnosti, cizí jazyky, šachy, fotokroužek, ale i doučovaní a podobně. 

Jak kroužky v záplavě nabídek vybírat?

"Dcera chodila od druhé třídy na plavání, jezdila na koni, malovala a trénovala atletiku. Na konci třetí třídy se jí zhoršil prospěch, byla často nemocná a unavená. Domluvily jsme se, že si nechá jenom milovanou atletiku, která jí jde a kde má spoustu kamarádek. Zaplavat si teď chodíme, když je čas, spolu a ke koním si občas uděláme výlet. Sandra pochopila, že si musí vybrat, protože všechno naplno dělat nezvládne," konstatuje Sandřina maminka z Úval.

U prvňáků je náročný už samotný přechod na školní režim. Sami nejraději tráví čas v družině, kde si prostě jen hrají. Volná hra je pro tyto děti ještě velmi důležitá a neměli bychom jim ji zakazovat. Pro děti od šesti do osmi let je asi vhodnější volit odpočinkové aktivity, například sportování venku a v tělocvičně, kreativní tvoření a tak dále. Je to samozřejmě do jisté míry individuální, záleží na povaze a temperamentu dítěte.

A co starší děti, mohou mít zájmově vyplněné každé všední odpoledne?

Měli bychom mít na paměti, že jinak bude dítě unavené při sportování než při lekci hudebního nástroje či cizího jazyka, kde se zase musí učit. Od třetí třídy toho děti zvládají už více. Dobře zvolené tři až čtyři koníčky jsou v pořádku. Dětem však přibývá i více učení a domácí přípravy do školy, na to by rodiče neměli zapomínat.

Jsou případy, kdy se nedoporučuje více jak jeden odpolední kroužek?

Pokud dělá dítě nějaký výkonnostní sport, kde jsou tréninky až třikrát týdně a ještě víkendové závody, což je třeba fotbal, plavání, florbal, bojové sporty a tenis, už by rodič neměl kromě rodinných rekreačních aktivit dítě zatěžovat. Samostatnou kapitolou jsou děti se specifickými vadami, kterých řádově na školách přibývá. Tam by se měli rodiče poradit se speciální pedagožkou.

Volnočasovými aktivitami dětí se specifickými vadami se budeme zabývat v jednom z dalších článků.