Ex 7 a R 17 Praha – České Budějovice (– Rakousko)
Doslova revoluční změnu čeká spojení Prahy, Tábora a Českých Budějovic. Ministerstvo dopravy zde objednalo vedle tradičních rychlíků také devět párů expresních vlaků, které nabídnou historicky nejrychlejší spojení jihočeské metropole s hlavním městem. Doby jízdy mezi Prahou a Českými Budějovicemi se zkrátí ze současných 2 hodin 23 minut až na 1 hodinu 58 minut směrem na jih republiky a na 2 hodiny a 4 minuty směrem do hlavního města. Cesta mezi Prahou a Táborem se zkrátí přibližně o 15 minut až na 1 hodinu 11 minut, resp. 13 minut podle směru jízdy. Spoje budou rozloženy do celého dne s tím, že v ranní špičce do Prahy a v odpolední špičce z Prahy pojedou ve zkráceném intervalu 1 hodina. Čtyři páry expresů budou pokračovat do Lince a jeden pár do Českého Krumlova. Vlaky tak nabídnou asi o 20 minut rychlejší spojení oproti autobusům, navíc v Praze pojedou až do centra. Výrazně se cestovní čas ve vlaku přiblíží také obvyklé délce jízdy autem. Ta však může být neplánovaně mnohem delší kvůli silnému provozu, uzavírkám a nehodám na obou hlavních komunikacích mezi jihem Čech a Prahou. Při cestě vlakem odpadají také komplikace při parkování v hlavním městě, kde funguje systém tzv. modrých zón a placených stání.
Nové expresy nabídnou komfortní vozy a další doplňkové služby. V průběhu nadcházejícího roku v nich bude zavedeno také Wi-Fi připojení k internetu.
Rozsah rychlíkové dopravy na lince R 5 Praha – České Budějovice je podobný jako v letošním roce se základním hodinovým intervalem. Doba jízdy rychlíků se zkrátí o 1, resp. 3 minuty na 2 hod. 20, resp. 22 minut. Vlaky navíc zastaví v Plané nad Lužnicí, odkud bude cesta do Prahy trvat 1 hodinu 34 minut a do Českých Budějovic 48 minut. Zlepší se také večerní spojení mezi Prahou a Jihočeským krajem. Poslední celotýdenní večerní spoj z Prahy pojede nově až o hodinu a půl později. Z Prahy hl. n. bude odjíždět ve 22:02 (dosud odjížděl ve 20:34) a do Českých Budějovic přijede v 0:22 (dosud 22:57). Poslední rychlíkové spojení do Tábora pak pojede až ve 23:32 (v současnosti v 22:39), tedy téměř o hodinu později. Z Českých Budějovic do Prahy pojede poslední spoj téměř o hodinu později, nově ve 20:53 (nyní ve 20:03 hod.).
Ex 2 Praha – Vsetín – Slovensko a R 18 Praha – Luhačovice
K další rozsáhlejší úpravě objednávky dálkové železniční dopravy přikročilo Ministerstvo dopravy u expresní linky Ex 2 z Prahy na střední Moravu a na Slovensku u souběžné rychlíkové linky R 18. Dosud byly spoje obou linek částečně provázány a zajížděly střídavě na Vsetínsko, do Zlína, Luhačovic a Veselí nad Moravou.
Nově dojde k oddělení ramen obou linek. Spoje expresní linky Ex 2 pojedou nově výhradně v trase Praha – Olomouc – Vsetín (– Slovensko), a to včetně prvních dvou ranních vlaků ze Vsetína do Prahy, resp. posledních dvou z Prahy do Vsetína s názvy Portáš a Helfštýn (nově místo dosavadního pojmenování Matalík). Významně se tak zvýší kvalita těchto spojů, které budou nově provozovány klimatizovanými soupravami slovenské společnosti ZSSK. Vlaky nově nabídnou např. Wi-Fi připojení k internetu, elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky, restaurační vůz atp. Všechny vlaky linky Ex 2 nově obslouží stanice Lipník nad Bečvou, Červenka a Mohelnice. Jízdní doba všech vlaků mezi Vsetínem a Prahou se sjednotí na 3 hodinách 43, resp. 44 minutách. U expresů Portáš a Helfštýn se tak výrazně zkrátí jízdní doba o cca půl hodiny, u ostatních expresů ve směru z / na Slovensko se pak mírně prodlouží přibližně o 10 minut.
Do rychlíkové linky R 18 s hlavní větví z Prahy do Luhačovic budou nově integrovány dosavadní vlaky Expres Šohaj a InterCity Zlínský expres. Na všechny spoje budou nasazeny české moderní vozy standardu EC/IC a spoje budou vedeny v kategorii rychlík vyšší kvality (Rx). Cestující budou mít ve vlacích k dispozici např. vozy s klimatizací, elektrické zásuvky pro napájení drobné elektroniky, jako jsou notebooky, mobilní telefony, ve velkoprostorových vozech větší stoly s rozkládacími křídly, na kterých je možné pracovat na notebooku, psát nebo odkládat různé předměty a vlaky umožní také přepravu jízdních kol. Dojde také k výraznému zrychlení dosavadních rychlíků. Vlaky budou nově jezdit rychlostí až 160 km/h a projedou dosavadní zastávky v Července, Mohelnici a v Zábřehu na Moravě. Cestovní čas mezi Prahou a Starým Městem u Uherského Hradiště se zkrátí téměř o půl hodiny na 3 hodiny 18, resp. 25 minut a mezi Prahou a Luhačovicemi téměř o 20 minut, na 4 hodiny 25, resp. 28 minut. U dosavadních vlaků InterCity dojde k mírnému prodloužení jízdních dob o 10 až 14 minut. Rozsah spojů i některá omezení v určitém úseku trasy jsou zachovány v obdobném rozsahu jako v jízdním řádu 2016.
SC Pendolino a Ex 1 Praha – Ostrava – státní hranice se Slovenskem
K několika změnám dochází také u spojů SC Pendolino a na lince Ex 1 mezi Prahou, Ostravou a nový koncept dopravy je mezi Ostravou a státní hranicí se Slovenskem.
První ranní vlak Pendolino (SC Pendolino Košičan) z Prahy do Ostravy odjede o 24 minut později, tedy nově v 7:07 oproti současnému odjezdu v 6:43 hod. Vzniknou tak lepší přípoje také pro cestující z Tábora nebo z Plzně. Dojde tak ke sloučení dosavadních spojů SC Pendolino Košičan a vlaku SuperCity 503 z Prahy do Ostravy, který dnes odjíždí z Prahy v 7:43 hod. Nově bude zavedený spoj Ex 547 / 546 pod názvem Ostravan (Praha 21:22 hod. – Bohumín 0:54 hod. / 3:43 hod. – Praha 7:12 hod.), který bude ve směru do Bohumína jezdit od pondělí do čtvrtka a v neděli a ve směru do Prahy v pracovní dny. Při obsluze menších měst v úseku Bohumín – Olomouc, jako jsou například Studénka, Suchdol nad Odrou nebo Hranice na Moravě, nahradí vlak EN 442 Bohemia, který úsek mezi Ostravou a Olomoucí nově projede bez zastávky. Stávající spoj Ex 149 / 148 Hukvaldy Praha – Ostrava – Žilina bude nahrazen vlakem Ex 115 / 114 Cracovia, který bude v turistické sezoně pokračovat z Bohumína do polského Krakova.
Nově je organizována doprava mezi Ostravou, Karvinou, Českým Těšínem, Třincem a Návsím s pokračováním na Slovensko. V tomto úseku budou v nepravidelném intervalu proloženy vlaky linek Praha – Ostrava – Žilina a Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen. Všechny vlaky v tomto úseku budou sestaveny z modernizovaných klimatizovaných vozů. Spoje linky Ostrava – Banská Bystrica / Zvolen budou mít v Ostravě přípoje z / do Prahy a Brna.
R 9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno / Jihlava
Na základě objednávky Ministerstva dopravy rychlíky této linky nově projedou stanici Křižanov. K jiným významným změnám na této lince nedochází.
R 10 Praha – Hradec Králové – Trutnov
Na lince R 10 dochází k zavedení přímého spoje s Broumovskem prodloužení rychlíku R 949 / 950 Praha – Hradec Králové až do / z Meziměstí. V úseku Hradec Králové – Meziměstí vlak pojede v pracovní dny a v neděli směrem do Meziměstí a v pracovní dny a v sobotu z Meziměstí. Jeho trasa povede přes Jaroměř. Z Prahy bude odjíždět v 17:07 hod. a do Náchoda přijede v 19:57, do Meziměstí pak ve 20:39. Opačným směrem bude odjíždět z Meziměstí ve 4:26 a v 5:03 z Náchoda. Do Prahy přijede v 7:48.
R 19 Praha – Pardubice – Česká Třebová – Brno
V pracovní dny bude zaveden nový časně ranní rychlík z Brna (odj. 5:00), který pojede v úseku Česká Třebová – Praha v trase současného rychlíku R 892 Velehrad a do Prahy přijede v 8:03). Zároveň zde zaniknou večerní spoje R 860, resp. 858 Brno – Česká Třebová, které odjížděly z Brna před devátou hodinou večer.
U spojů na jednotlivých linkách pak může docházet v konkrétních stanicích k několikaminutovým změnám v odjezdech a příjezdech vlaků.
Jízdné do 120 kilometrů se zvýší jen o korunu, nově se zavádí In Karta s aplikací IN Důchodce
České dráhy obyčejné jízdné v posledních dvou letech neupravovaly, proto dojde nyní u jízdenek pro cesty do 120 kilometrů k nepatrnému zvýšení jízdného, a to pouze o 1 korunu. Na větší vzdálenosti pak dojde ke zvýšení ceny jízdného maximálně o 4 Kč. Současně dojde k úpravě cen jízdenek, které jsou odvozeny z obyčejného jízdného, například zákaznické, zpáteční nebo traťové. Průměrné zvýšení tarifu ve všech kilometrických pásmech, tj. od 1 km do 600 km, tak bude pouze 0,7 %. Konkrétně například cena obyčejné jízdenky z Prahy do Benešova u Prahy (49 km) bude stát 76 Kč místo 75 Kč a cena obyčejné jízdenky z Prahy do Karlových Varů (236 km) se zvýší o 2 koruny ze současných 323 Kč na 325 Kč. U základní měsíční traťové jízdenky z Prahy do Benešova u Prahy bez slevy s In Kartou se pak cena zvedne o 28 Kč, z 2 100 Kč na 2 128 Kč. To je přibližně o 1 Kč na 1 den, resp. o cca 50 haléřů na cestu, při obvyklém využití této jízdenky. Až do 10. prosince jsou však všechny jízdenky včetně dvouměsíčního předprodeje prodávány za stávající ceny.
I nadále budou ČD nabízet svým zákazníkům Včasné jízdenky Česko, Akční jízdenky a SuperAkční jízdenky pro vybrané relace. Tyto akviziční nabídky umožňují pružně reagovat na vývoj na trhu a na poptávku po přepravě na jednotlivých relacích i v konkrétních spojích. K větším změnám dojde u slevy pro důchodce, nikoliv však ve výši slevy, ta zůstane zachována. Změní se pouze způsob prokazování nároku na tuto slevu. Od 1. 7. 2017 už nebudou platit starší papírové průkazy s modrým pruhem na slevu pro důchodce, které budou vydávány pouze do 10. 12. 2016. Nově u osob nad 70 let nebude možné prokázat nárok na slevu občanským průkazem.
Nově si na prokázání nároku na slevu budou moci důchodci pořídit In Kartu s aplikací IN Důchodce. Cena této aplikace bude 100 Kč na 1 rok nebo 250 Kč na 3 roky pro cestující do 70 let. Senioři nad 70 let si mohou pořídit tuto aplikaci za 100 Kč / 6 let. S touto aplikací budou mít nadále slevu ve výši 25 % z obyčejného jízdného a nově budou moci využívat také výhodnější ceny jízdenek z nabídky dalších slev, například z nabídky Včasná jízdenka Česko. Senioři nad 70 let mohou i nadále využívat také dobře známou aplikaci IN Senior v ceně 1 490 Kč / 1 rok nebo 3 990 Kč / 3 roky, která opravňuje cestovat osobními a spěšnými vlaky bez zakupování dalších jízdenek (zdarma) a v ostatních vlacích umožňuje cestovat se slevou 50 % z obyčejného jízdného, resp. využívat zvýhodněné zákaznické ceny u Včasných jízdenek Česko a u Akčních jízdenek. U nabídky IN Senior nedochází k žádné změně.
Beze změn zůstávají v platnosti také ceny za ostatní aplikace na In Kartě, ceny celodenních síťových jízdenek, skupinových víkendových jízdenek, rezervací nebo dovozného za přepravu psů, jízdních kol a objemných zavazadel.