Starostové měst a obcí, zástupci kraje, ROPIDu a dopravců řešili kritickou situaci veřejné dopravy na sever od Prahy. Od spuštění systému integrované dopravy do Neratovic a do Mělníka vzrostl počet cestujících více než o čtvrtinu. Zatímco v květnu 2015 využívalo ve špičce příměstské autobusy 4.390 cestujících, při říjnovém sčítání se počet vyšplhal na 5.586.
Další nárůst zájmu o autobusovou dopravu po zavedení modrých zón ale působí kvůli nedostatečné kapacitě autobusů vážné problémy. "Vyvolali jsme spolu se Středočeský krajem jednání, protože je situace v posledních týdnech neúnosná. Autobusy jezdí přeplněné k prasknutí a navíc s mnohaminutovým zpožděním," vysvětloval starosta Líbeznic Martin Kupka.
Od začátku volali zástupci obcí a měst po okamžitém řešení současných problémů. Podle zástupců ROPIDu a Středočeského kraje je při současné intenzitě dopravy a pětiminutových intervalech další navyšování počtu spojů neefektivní. Přeplněné autobusy by mohlo alespoň z části řešit nasazení kapacitnějších kloubových vozů.
Těch ale dopravci nemají dostatek a nejsou na to v současné době připravené ani zastávky a některé křižovatky. "Uvědomujeme si, že to pro řidiče nebude jednoduché. Přesto kritická situace takové řešení vyžaduje. Vítáme příslib, že ještě do konce listopadu na linku 348 první kloubový autobus alespoň na zkoušku vyjede," shrnul Kupka.
"Oceňuji, že se ROPIDu a kraji podařilo prosadit posílení železničního spojení s Prahou. Od 12. prosince bude z Neratovic vyjíždět nový vlak do Prahy. Vítám snahu problém řešit. Nové železniční spojení by mohlo alespoň mírně ulevit autobusové dopravě," tvrdila starostka Neratovic Lenka Mrzílková.
Často se však stává, že autobusy zůstávají uvězněné v kolonách. Zlepšení situace by mělo přinést vyhrazení jednoho pruhu pro autobusy v pražské Ďáblické ulici před napojením na Střelničnou. Uvidíme, zda se tento experiment osvědčí a pokud ano, jestli budou mít obce na to, aby pořídily další kloubové autobusy.