Po kraji a Praze na jednu jízdenku? Nejdřív za tři roky

 

Propojit Prahu s některými oblastmi Středočeského kraje, možná dokonce se všemi? Komu by se to nelíbilo! Jenomže ono to nepůjde zdaleka tak hladce, jak by se mohlo zdát z některých předvolebních prohlášení vedení kraje. 

Myšlenka umožnit lidem cestovat ve větším pohodlí z mnohdy i vzdálenějších míst kraje do hlavního města bez nutnosti pracně kupovat několik jízdenek je super. Problém je, že to je hudba dost vzdálené budoucnosti. "Nejdříve musí být hotová integrace pražské a středočeské dopravy. Ta probíhá na etapy a její dokončení je plánováno do konce roku 2018," upřesňuje mluvčí krajského úřadu Michaela Drobná. 

Přitom by se lidem opravdu dost ulevilo. Vždyť Pražská integrovaná doprava zahrnuje území Prahy a značnou část Středočeského kraje. Tvoří ji linky pražského metra, tramvají a autobusů, stejně jako příměstské autobusy a železniční spoje označené písmenem S. Patří sem také lanovka na Petřín.

Rok se nic neděje

Špatná zpráva však je, že etapy, které kraj zmiňuje, se nějak podezřele prodlužují. Naposledy byla do systému Pražské integrované dopravy zařazena autobusová doprava z Mělnicka a Neratovicka, která má konečnou stanici u metra C Ládví.

Pokud byste zapátrali, kdy to bylo, tak zjistíte, že loni. Celý projekt pak lehce usnul a oprášil se před pár týdny. Zase (o kolikátou podobnou věc už jde?) je nejspíš pouhou náhodou, že máme na začátku října krajské volby a je třeba honit kladné politické body na podobně populárních tématech. Poslouchá se to totiž moc hezky.   

Letos se měla přidat integrace Kladenska, což by hlavní město stálo 31 milionů korun. Konkrétně propojení Prahy a Kladna by spolykalo 25,5 milionů, trasa Praha - Slaný by stála 5,5 milionů. Jenže smůla, nic takového se zrealizovat nepovedlo a vše se odložilo minimálně na začátek příštího roku. "Pokud jde o Kladensko, tak spíš červenec 2017. A tak to půjde po částech až zhruba do roku 2019," potvrdil za PID Jan Freitag. 

Spojení Prahy a Kladenska momentálně obsluhují autobusy pěti dopravců a vlaky. Cestující vozí hlavně za kilometrické jízdné, v autobuse na komerčních spojích zase není šance na časové předplatné nebo jiné výhody, jak je tomu v rámci PID.

Kdo si počká, možná se dočká

Kladensko v tom ale zdaleka není samo. Je naprosto evidentní, že obyčejný lid, který cestuje z jakéhokoli důvodu do Prahy, si ještě pár let počká, než se mu všechno zjednodušší. Ať už nastoupí v jakékoli části kraje. "Spíš než jednotnou jízdenkou bychom to ale nazvali jednotným jízdným, jelikož i v rámci PID je možné jet na dva až tři jízdní doklady najednou," upřesnil Freitag. 

A je tu ještě další faktor. Čím později se integrace povede, tím později si hlavní město částečně oddychne od šílené automobilové dopravy, která ho každý den zahlcuje. Právě lepší služby a dostupnost dopravy veřejné jsou jedním z hlavních argumentů, proč by lidé měli své vozy nechávat doma.