Nestaňte se vrahem ani obětí: Nehodám motorkářů se dá předcházet

Mnoho jarních vyjížděch neskončí dobře
Zobrazit fotogalerii (4)
 

Teplé počasí nalákalo na silnice motorkáře, kteří si chtějí pořádně užít začátek sezony. Řidiče aut to jako každý rok nemile překvapilo, a tak přibývají nehody. Podívejte se, které situace jsou nejnebezpečnější a jak je možné jim předcházet. 

Souboj o silnice spolu jako každý rok začínají svádět řidiči aut a motorkáři. Ať už jste členem jakéhokoliv z těch dvou "gangů", podívejte se, které situace mohou být nebezpečné a proč vlastně nejčastěji vznikají nehody. 

Auto vs. motorka

Dle mezinárodních statistik víme, že pravděpodobnost úmrtí u motorkáře je 24x větší než pro cestující v osobním vozidle. "Z více než poloviny nehod motorkářů v České republice může za tuto nehodu někdo jiný než samotný motorkář," vysvětluje Petr Vomáčka z ÚAMK pomoci motoristům na cestách. 

Za rok 2016 je evidováno 2 828 nehod s účastí motocyklu, což je méně než v roce předchozím. Nejčastější příčinou byla vysoká rychlost. Z toho pak 436 nehod bylo způsobeno přímo řidičem motorky, dalších 117 spadá do kategorie "nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky" a v 65 případech jel motorkář příliš rychle s ohledem na okolí. 

Nejčastěji je přitom problém v nedání přednosti a přehlédnutí motorkáře. "Samotní motorkáři pak umírají v drtivé většině na nepřeměřenou rychlost jízdy. Motorkář by měl počítat s chybou druhého už automaticky a závodit až na okruhu," připomíná zásady bezpečnosti Vomáčka.

Z pohledu řidiče vozidla jde o to, že na silnici se po zimě objevují podstatně rychlejší motorky než osobák, a tedy je třeba se několikrát přesvědčit, jestli mám přednost a mohu vyrazit do chystaného manévru. Dokonce je často lepší klidně počkat a nechat motorkáře předjet, než předpokládat, že to stihnete ještě před ním. Stejně by vás pak pravděpodobně předjel, takže tímto způsobem si ušetříte možné nepříjemnosti.

Motorkáři by pak měli dbát na vlastní bezpečí tak, že budou na silnici vidět. "Dělají se parádní barevné hadry i helmy. Samozřejmě také ochranné prvky jsou už úplně jinde, než byly. Navíc i pohodlné, takže vážně není důvod, proč by se měly přehlédnout," tvrdí motorkář Petr Horký. 

Motorkářova smrt

Řidiči aut se často k motorkářům chovají vyloženě nepřátelsky. "Když například předjíždím na motorce kolonu, tak si frustrovaný řidič klidně otevře dvěre. Tím mě zablokuje a je rád, že jsme tam zůstali trčet oba," stěžuje si Horký. Řidičům podle něj také chybí koncentrace, často se nepodívají do bočního zrcátka a pak motorkáře smetou. 

Za posledních deset let narostl počet bourajících motorkářů starších než pětačtyřicet o deset procent, výrazně méně je naopak těch ve věku 26-30 let.

Nebezpeční si mohou být motorkáři mezi sebou. Problém přitom přestavuje jen několik málo procent motorkářů, kteří nemají dostatečně velkou zkušenost a řídí stroje, které jsou nad jejich síly. Nejrizikověji se chovají mladí muži nadšení z výkonného stroje. Zvláště první měsíce s novou kráskou jsou často smrtelné. Motorkáři by měli mít na paměti i to, že po zimě, kdy se neprojeli, je potřeba si řízení znovu připomenout a nepřeceňovat svůj řidičský um. 

Množství nehod vzniká i kvůli špatnému stavu silnic. Motorka kvůli jednomu kolu ztrácí stabilitu velmi rychle. Nejhorší je velký štěrk na silnici a hlavně v zatáčkách.