Pražský magistrát řeší problém taxikářů, kteří nemohou konkurovat službě Uber. Jak služba vlastně funguje a proč tak leží v žaludku magistrátu?
Primátorka Prahy Adriana Krnáčová řešila službu Uber s náměstkem brněnského primátora Matějem Hollanem, teď se obrátí na Ministerstvo dopravy a Ministerstvo průmyslu a obchodu. Chtějí, aby prošla novela zákona o silniční dopravě. Díky té by pak bylo možné regulovat tento druh taxislužeb.
Proč Uber vadí?
V očích českého zákona bude nejspíše na Uber nahlíženo jako na poskytovatele taxislužby. To proto, že zprostředkovává odvoz lidem, který je však pohodlný a velmi levný ve srovnání s ostatními taxislužbami. Přitom však řidiči nemají žádné speciální zkoušky, takové, jak jsou přikázané klasickým taxíkům.
Právě to a fakt, že se neřídí ani zákonem o cenách, vadí provozovatelům taxislužeb, které jsou nuceny podmínky dodržovat. Proto tedy musí celou věc magistrát řešit a proto se tím bude zabývat i ministr dopravy Dan Ťok. "Zákony musí platit pro všechny stejně a není možné, aby je jedna služba nedodržovala a ještě se tím chlubila," uvedla primátorka Prahy Adriana Krnáčová.
Řidiči Uberu tak budou v budoucnu informováni o tom, že svou činností porušují zákon, a také o tom, co všechno musí při výkonu jejich činnosti splňovat. Následovat mohou i postihy, pokud nedodrží podmínky, které stanovuje zákon, přesto, že oni pod tento zákon nespadají. Že je to nelogické? Možná ano, určitě však zmatené a nepřehledné.
Co je to Uber?
Uber funguje na bázi aplikace, kam se přihlásí zákazník i "taxikář". Minimální jízdné je 55 korun. Rozhodně se vyplatí více než taxíky v rámci krátkých cest po městě. Máte možnost zvolit si auto, jestli chcete, aby bylo luxusní a řidič byl muž v obleku, půjdete do UberBlack. Pokud vám stačí cokoliv, jděte do UberPOP, zaplatíte 10 korun za kilometr a za nástup 25 korun. Cenu se dozvíte hned a nemusíte ani nikam volat. Stačí navštívit kalkulátor ceny cesty. Ve špičce se cena zvyšuje, jinak je cesta dost levná.
Hlavní argumenty
Uber tvrdí, že nejde o standardní taxislužbu, nýbrž o sdílenou ekonomiku. Tak trochu jako když vás někdo sveze autem, když stopujete, a vy mu za to dáte nějaké peníze. Stát tady přece není od toho, aby hlídal, kdo koho kam sveze autem a co si za to vezme.
Pak bychom se totiž mohli dostat do fáze, že nebudeme moct vzít bez řádné evidence a několika lejster papíru do auta ani stopaře. Nakonec možná budeme muset mít všichni EET s sebou v tašce a pěkně platit úplně za všechno. Je to logický argument?