Duel Jaromíra Soukupa nadržuje Babišovi s Okamurou. Co je za jejich bratříčkováním?

Je tohle propagace SPD, nebo není? Jaké další prohřešky má Soukup na triku?
Zobrazit fotogalerii (5)
 

To, čeho se v jiných televizích bojí jako čert kříže, je pro TV Barrandov normální. Protekce hnutí ANO Andreje Babiše a SPD Tomia Okamury je tu naprosto evidentní, čehož si všimla i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Majitel a generální ředitel televize Jaromír Soukup je v tom však tak trochu nevinně. 

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) Soukupovi vytkla, že v sedmi po sobě jdoucích Duelech (od 11. května do 22. června) dal prostor pouze pěti stranám, respektive jejich zástupcům, a vždy u toho bylo ANO, čtyřikrát pak SPD. Naopak jen třikrát se v pořadu objevili například představitelé ČSSD či TOP 09. 

Jaromír Soukup se zřejmě rozhodl, že když má televizi, pořádně to roztočí. Coby moderátor je ale spíš podprůměrný. Duel by se snad ještě dal, ale jeho pravidelné rozhovory s prezidentem Zemanem působí spíš jako podlézání hlavě státu než řešení reálných problémů.

Záměr nebo nouzovka?

"Zástupci politického hnutí ANO byli přítomni ve všech odvysílaných dílech pořadu. Tím se provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a společenském životě," má jasno RRTV.

Je to jistě pravda. Soukup se ale potýká se zásadním problémem. Někteří politici mu totiž účast klidně odřeknou na poslední chvíli, dokonce i v den vysílání. Každý, kdo někdy něco organizoval nebo podobně připravoval, tak dobře ví, že sehnat adekvátní náhradu za minutu dvanáct je pořádně tvrdý oříšek k rozlousknutí. Někdy dokonce neřešitelný. Proto Soukup musí sáhnout tam, kde si je jist, že nebude problém. Co si budeme povídat, SPD nikde jinde téměř žádný prostor nedostává. Jakoukoli možnost tak vítá všemi deseti. 

Nevidí v tom problém

V podstatě to potvrzuje i sám moderátor Duelu. "V některých případech svou účast některé politické strany opakovaně odřekly, a tím se frekvence politických stran, které naše pozvání přijaly, zvýšila. V žádném případě však nešlo o záměrně jednostranné zvýhodňování určité politické strany či hnutí. V našich zpravodajských a politicko-publicistických pořadech vždy dbáme zásad objektivity a vyváženosti. Myslet si o našich krocích cokoli jiného je nesmyslné."

Product placement je pro Barrandov oblíbenou disciplínou. Není to jen Duel, ale v pořadu Instinkty Jaromíra Soukupa vysvětloval, jak se čte automobilka Hyindai, přitom měl velkou fotku auta v pozadí. Asi ne náhodou je značka klientem agentury Médea Public Relations.

Zároveň upozornil, že si hosty zve podle předvolebních průzkumů, které provádní agentura Médea Research, tedy dceřiná firma Soukupovy mediální agentury Médea. Šéf Barrandova sice dostal od Rady sedmidenní lhůtu na nápravu, což je ale jen plácnutí do vody. Neřeší to vůbec nic, protože pořady jsou již odvysílané. Další problém však zřejmě nastane v rámci Duelu ze 7. září.

V pořadu se totiž objevil zatím blíže nespecifikovaný "produkt", který je podle Rady velmi problematický a mohl by znamenat porušení zákona. Zatím nebylo přímo určeno, o co jde, ale kamenem úrazu mohou být agitační plakáty hnutí SPD s portrétem lídra Tomia Okamrury. Ty jsou totiž jasně vidět za Soukupem coby moderátorem. Pokud by se to prokázalo, Barrandov zřejmě neunikne tučné pokutě. 

Z nepřátel kamarádi

Nemá smysl jakkoli sahat do Soukupova svědomí. Ale i když některé věci může dělat mimoděk, jiné zase na truc stranám, které mu na poslední chvíli odmítly účast v pořadu, jedna zvláštnost tu přeci jen je. Pokud si vzpomenete na začátek loňského roku, Andrej Babiš Soukupa nazval svým nepřítelem. Boss hnutí ANO tvrdil, že ho majitel televize napadá prostřednictvím svých médií, jeho "nohsledi" měli dokonce údajně terorizovat rodinu exministra finanancí.

V tomto kontextu je tedy velmi pozoruhodné, jaký skok vztah těchto dvou pánů učinil. Je velkou otázkou, co za tím je. Dnes totiž působí jako kámoši, kteří by spolu klidně zaskočili i na pivko. Už to tedy asi není "kampaň"...