Školství ve Středočeském kraji není v dobré kondici a jeho kvalita v posledních letech klesá. V ukazatelích kvality vzdělávání se dlouhodobě propadá až k nejspodnějším příčkám. ČSSD a KSČM razantně snížily v roce 2010 rozpočet na školství o více než 100 milionů korun a situace se nezměnila ani v posledních dvou letech, kdy příjmy kraje významně rostly.
ODS nabízí soubor kroků, které zajistí rozvoj středočeských škol. Navýšení rozpočtu na školství alespoň o 100 milionů korun, sledování kvality, méně byrokracie nebo důsledné propojování učilišť s podniky a živnostníky. To jsou hlavní priority Občanské demokratické strany pro školství ve Středočeském kraji.
- Kvalita školství klesla na minimum
- Rozpočet je třeba navýšit o 100 milionů
- I když se zvýšily příjmy kraje, do školství se neinvestovalo
- Klesá zájem o učňovské obory
- Firmy a školy by měly spolupracovat
- Z učitelů se stávají úředníci
"ČSSD s komunisty dlouhodobě upírají školství obrovské množství peněz. Zatímco městské a obecní školy se rekonstruovaly a prostředí pro výuku se zlepšovalo, ve školách zřizovaných krajem se čas zastavil. Místo podpory zásobuje vedení kraje své školy větším a větším počtem dotazníků a formulářů," tvrdí Martin Kupka, kandidát ODS na hejtmana.
Podle něj se situace musí okamžitě změnit. "Rozpočet na školství ihned zvýšíme o 100 milionů korun a posílíme finanční motivaci ředitelů na kvalitě a výsledcích školy," nabízí řešení Kupka.
Chybí učni a pak i řemeslníci
Ve středních Čechách, stejně jako v celé České republice stále klesá zájem o učňovské školství. Největší zájem je mezi žáky 9. tříd o gymnázia nebo obchodní akademie, naopak prestiž odborných učilišť upadá. To s sebou nese nedostatek kvalifikované pracovní síly, který se v některých oblastech projevuje už nyní.
"Spolupráce odborných učilišť, soukromých firem i živnostníků – to nesmí být nadstandard, ale běžná a vlastně povinná praxe. Model, kdy si firmy vychovávají zaměstnance, se mnohokrát osvědčil a je potřeba k němu firmy i školy motivovat. Krásně je to vidět například v Mladé Boleslavi, kde spolupracují odborná učiliště s automobilkou Škoda nebo zdravotnické školy s nemocnicemi," tvrdí Dan Jiránek, kandidát ODS do krajského zastupitelstva.
Také například Aero Vodochody takhle spolupracuje se zdejší střední školou. Spolupráci kvitují jak pedagogové, tak žáci. Ti totiž nacházejí velmi dobré uplatnění nejen v Aeru, ale i na práce jsou pak ceněni vysoko. Podobná spojení tedy fungují!
Kraj jen přidává práci v podobě byrokracie
Ředitelům komplikuje život také rostoucí byrokracie. Od nástupu sociální demokracie do vedení kraje neustále roste počet formulářů, které musí vyplňovat. Čas, který by mohli strávit vedením pedagogického sboru, tak musí věnovat často zbytečnému papírování. To se logicky negativně projevuje v kvalitě výuky.
"Kraj a stát neustále přidávají ředitelům škol i samotným učitelům práci v podobě různých nesmyslných formulářů. O to méně času i energie jim pak zbývá na samotnou práci se studenty. Ta má být ale ve škole na prvním místě. Tohle po volbách změníme. Učitelé se mají věnovat učení, ne úřadování,“ popisuje současný stav věci předseda kontrolního výboru Jan Skopeček. Krajský úřad podle něho stále bobtná, zatímco školám se peníze stále krátí.
O středočeské školství se stará Milan Němec (ČSSD), je absolventem Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Dlouhá léta působil na různých základních školách. V současnosti vykonává funkci ředitele na ZŠ Mělník, je zde radním a navíc dělá náměstka hejtmanovi Středočeského kraje. I přes bohatou praxi a léta strávená na školách ale školství vypadá tak, jak vypadá, je na nejhorší úrovni ze všech krajů vůbec.