Petici magistrát neřeší. Ládví je i nadále autobusákem

Pražané proestují; zdroj: Ladví není autobusák
Zobrazit fotogalerii (9)
 

Iniciátor petice Ládví není autobusák, aktivista Adam Véle, bydlí s rodinou na sídlišti Ládví. Tudy denně projede desítky příměstských autobusů, které mají končit zcela jinde než na sídlišti plném lidí a dětí.

ROPID řekl konečná, a tak přes petice zkoušíte tuto problematiku znovu otevřít a pokusit se dohodnout?

Začátek byl takový, že od loňského spuštění integrace, což bylo 7. dubna, jsme hned sepsali petici a v květnu už byla na magistrátu. Od té doby je to v řešení. Jen to nikdo z odpovědných ve skutečnosti vůbec neřeší.

Transparent shrnuje, co lidi v Ládví trápí...

Jak si to vysvětlujete?

Byla projednána velmi krátce, a proto, že radní města Petr Dolínek dostal vypracovanou studii, která měla řešit, zda především autobusy z Mělníka mají být opravdu ukončeny na Ládví, a jestli neexistují výhodnější varianty. A neděje se nic. 

Co vám vadí víc – že tady autobusy zastavují obecně, anebo to, že konkrétné stojí mezi sídlištěm, kde si hrají děti, je zde velký pohyb lidí, i to, že třeba nemůžete tolik větrat kvůli ovzduší?

Má to samozřejmě několik aspektů. Od praktických, co se týče bezpečnosti, tak i koncepčních, jako integrace do pražské dopravy. Nevyjímaje politického zákulisí komunálních voleb. K projednávání na zastupitelstvo se petice zatím nedostala.

A zmíněné praktické hledisko?

Je to samozřejmě fakt, že i když ulice Střelničná je vytížená automobilovou dopravou, tak zároveň sousedí s poměrně velkým sídlištěm, navíc tudy jezdí ještě linky do Ďáblic a starých Ďáblic, tak myslím, že je-li alternativa odklonit dálkovou dopravu na vhodnější místo, tak by se nemělo váhat.

Argumentace ROPIDu je taková, že by se zvýšila dojezdová doba autobusů o pět až deset minut, nehledě na emise. Druhý jejich argument je, že z Letňan do centra je to dál, nežli z Ládví kamkoli dál po Praze. S tím nesouhlasíte?

To je jejich dlouhodobé stanovisko. Navíc celý loňský rok ROPID uváděl, že dojezdová doba by dokonce byla delší o patnáct až dvacet minut, což je veřejná lež, která byla uváděna do médií. Letos po osobní diskuzi s ředitelem ROPIDu připustil, že dojezdová doba pět, nanejvýš osm minut, kterou celou dobu prezentujeme my, je skutečná.

Na všechno nové a nařízené si lidé dříve či později zvyknou.

Letňany jsou přitom kapacitou a množstvím odstavné plochy jako konečná autobusů ideální, nemyslíte?

Samozřejmě ano. Odstavná plocha je tam velká a Letňany jsou dlouhá léta nevyužity. Sázel bych na psychologickou hru. Letňany mají nálepku „pole“, kde kolem dokola nic není, což je nesmysl. Rozdíl dojezdové doby je skutečně průměrně pět minut, a takhle minimální čas by neměl být hlavním argumentačním kritériem.  

Koncepčně by se tím mnohé vyřešilo.

Zcela určitě. Ke všemu, kdyby vedení města už tehdy bylo pohotovější, tak při otevření metra tam měli svádět veškerou dopravu automaticky. Lidé by to vzali jako přirozenou a logickou věc. Tím, že to vedení neudělalo, zadělalo si nynější problémy. Lidé si zvyknou na vše, protože jim nic jiného ani nezbude.

Na facebookových diskuzích jste aktivní nejen vy, ale spoustu obyvatel z Ládví...

Ano, snažíme komunikovat a sdělovat si i minimální postřehy, abychom udrželi to téma živé. Chceme to dotáhnout k závěru, aby zkrátka některé autobusy nekončily na Ládví, ale třeba v Letňanech. Blíží se léto a v létě je nejhorší hluk. Autobus je daleko hlučnější než auto. Potom je i větší prašnost, což mi u sídliště plném rodin s dětmi přijde trestuhodné.

Jezdíte městskou hromadnou dopravou nebo autem?

Jezdím městskou hromadnou dopravou. Jsem zeleně smýšlející ekolog a nenapadlo by mě jezdit po Praze autem. Tím jezdíme, když vyrážíme za Prahu.

Máte malé dítě, chodíte s ním na zmíňované dětské hřiště, které je poměrně nové, avšak u nynější točny dálkových autobusů?

To samozřejmě ne. Chodíme jinam.

Adam Véle pracuje jako projektový manažer ČSOB. Založením má celý život zájem o veřejné dění. Aktivně je zapojen, ne-li vede, petici Ládví není autobusák. Je řadový člen TOP 09. Také je ženatý a otcem dvouletého syna.

Čtěte také