Nakladatelství Argo začalo vydávat komiksy teprve nedávno, ale na štítě už mají nejeden výjimečný počin. Jmenovat můžeme například čtveřici komiksů talentovaného kreslíře a scenáristy Reinharda Kleista, z nichž naposledy vyšedší Nick Cave, Mercy on Me, vzal nedávno pulty nakladatelství útokem (recenzi si přečtěte zde). Krom zahraničních komiksů se v Argu věnují i domácí tvorbě. Velmi povedeným bylo například zpracování příběhů takzvaných tří králů, na nichž se podíleli Zdeněk Ležák a Michal Kocián.
Nedávno vyšel v Argu i opus magnum Svět Edeny francouzského kreslíře Moebiuse, jenž zemřel v roce 2012 a jehož nejznámějším počinem je mimo jiné science fiction série Incal, již máme rovněž přeloženou do češtiny. Na výpravnou knihu Svět Edeny nepřímo navázal jen o pár týdnů později vycházející svazek Šílená ze Sacré-Coeur. K třídílné knize zachycující příběh emeritního profesora z filozofie Alaina Mangela napsal scénář Alejandro Jodorowsky. V Chile narozený a ve Francii působící filmař, dramatik, spisovatel, básník, mystik a surrealistický filmový režisér se v České republice v poslední době uvedl mimo jiné snímkem Poezie bez konce, jenž byl zařazen do programu Febiofestu.
Mezi propastmi
Příběh Šílené ze Sacré-Coeur sleduje profesora filozofie Alaina Mangela. Filozofie se pro něj stala jediným významným bodem v životě, mimo jiné i proto, že jej většina studentů halasně adoruje. To se změní ve chvíli, kdy mu dá manželka k narozeninám neobvyklý dárek – rozvodový list. Z miláčka davu se tak stal vyděděnec, jemuž studenti z přednášek v zástupech prchají. Tento status si však Alain neponechá dlouho, jelikož se záhy stane vůdčí osobností nesourodé pseudonáboženské sekty, jejímž cílem je přivést na svět nového mesiáše.
S ní se Alain dostává například do spárů kolumbijské narkomafie či k mystické v horách dlící ženě, jež se postará o Alainův tělesný – a snad i duševní – přerod. Spolu se základní otázkou, jež se komiksem vine – kam až může dojít šílenství a kde jsou vůbec jeho hranice? – se v knize opakovaně objevuje propastný rozdíl mezi tělesným a duševním, racionálním a… a čímkoliv, co se Alainovi připlete do cesty. A že toho není málo. Nutno podotknout, že při tvorbě scénáře se Alejandro Jodorowosky "vyřádil", jak to umí jenom on.
Kresba Moebiuse je na druhé straně poměrně zdrženlivá. Rozdíl mezi scénářem a kresbou je někdy podobně markantní jako rozdíl mezi profesorovým tělem, jemuž neustále povoluje svěrač, a jeho úpěnlivou snahou vše převést do racionální a uchopitelné podoby. Na rozdíl od racionálních, filozofických principů, jež se Alainovi brzy začnou bortit, však scénář s kresbou tvoří skvěle se doplňující, živou a kompaktní strukturu.
Komiks s přesahem
Není to však jen strhující příběh, jenž je jasným důkazem o otevřené imaginaci dnes již devětaosmdesátiletého Jodorowského, co dělá z Šílené ze Sacré-Coeur výjimečný komiksový počin. Je to také značný příslovečný přesah, na nějž jsme přece jen zvyklí spíše z takzvané vysoké literatury. A konečně je to humor. Jak poznamená jedna z vedlejších postav: "Ty za*raný jihoamerický zmetci by měli myslet na televizní diváky a neunášet tak komplikovaný chlápky…" Pro Jodorowského je však onen "komplikovaný chlápek" živnou půdou.