Mary Celeste byla americká plachetní loď, která se v roce 1872 vydala z New Yorku do italského Janova s nákladem 1 700 sudů s lihem. Na palubě bylo sedm členů posádky, kapitán Briggs, jeho žena a dvouletá dcera. Loď spatřila v Atlantiku brigantina Dei Gratia a když Mary Celeste nereagovala na signály, kapitán poslal člun s námořníky, aby zjistili, co se děje.
Pátrací skupina zjistila, že na lodi nikdo není, náklad netknutý, v podpalubí zhruba metr vody, vodní pumpa rozebraná a jediný záchranný člun pryč. Zásoby potravin i vody byly více než dostatečné, lodní deník končil zápisem, že byly spatřeny Azorské ostrovy. To bylo před deseti dny.
Piráti, vzpoura nebo chobotnice?
Loď zachránci dopravili na Gibraltar, kde začalo vyšetřování. Jako první byli podezřelí sami námořníci z Dei Gratia, protože podle námořního práva měli dostat odměnu. Zvažovalo se, zda jednoduše posádku nepobili, aby získali peníze za záchranu lodi a nákladu. Byly kolem toho spory a tahanice, posádka nakonec dostala šestinu původně požadované částky. Nic na palubě nesvědčilo o nějakém boji, vyloučit se tak dala i verze o pirátech. Stejně tak se rychle přestalo mluvit o obřích chobotnicích a krakenech, byť i o tom noviny rády spekulovaly.
Opilí námořníci nebo výpary?
Populární teorie říkala, že se posádka opila alkoholem, který vezla v podpalubí, pak došlo ke vzpouře a nakonec opilí námořníci z lodě utekli. Pro tuto verzi chybí dodnes jakékoliv důkazy. Další vyšetřovací verze pracovala s tím, že se začaly uvolňovat horkem lihové výpary, kapitán zpanikařil a nařídil opustit loď, protože se bál exploze. Tuhle verzi razili nejrůznější badatelé velmi dlouho, ale má několik trhlin. V lodním deníku se nic o výparech a nebezpečí exploze nepíše a ani námořníci z Dei Gratia za celou dobu, co se plavili na Gibraltar, nic necítili. Briggs byl navíc zkušený kapitán a těžko by se dopustil takové iracionální a zbrklé reakce.
Rozebraná pumpa jako vodítko
Vodítko zřejmě leží v lodním deníku, který končí zprávou, že byly spatřeny Azory. Tam nejspíš posádka chtěla doplout na záchranném člunu. Byla to jediná pevnina široko daleko. Další vodítko je rozebraná pumpa a voda na dně lodi. Proč by někdo rozebíral pumpu? Nejspíš proto, že nefungovala. Mohla se zanést uhelným prachem, protože Mary Celeste před osudovou plavbou vezla náklad uhlí a uhelný prach zůstal v podpalubí.
Co se tedy mohlo stát? Loď se dostala do bouře, do podpalubí plného nákladu začala téct voda, pumpy nefungovaly nebo fungovaly špatně a kapitán nařídil opustit loď a doplout k Azorám. Záchranný člun se v bouři převrhl a námořníci zemřeli. Bouře se uklidnila loď plula dál hnána větrem už bez posádky.
I tak zůstává mnoho otazníků. Proč kapitán nenapsal do deníku, že opouští loď? Proč se nešel přesvědčit, jaká je situace v podpalubí a kolik je tam skutečně vody? Je stále mnoho otázek, které nejsou zodpovězeny a možná už nikdy nebudou.
Zdroj: smithsonianmag.com
KAM DÁL: Torpédoborec se postavil nacistickému křižníku, byl z toho boj na život a na smrt.