Praha a Barrandovské ateliéry hostily dlouhou řadu jmen, jejichž světový význam v oboru kinematografie se zapsal nesmazatelně do její historie. Hranice komunistického Československa byly pro svobodné cestování uzavřené, ale pro zahraniční filmaře a jejich valuty ustoupila i imperialistická propaganda.
Na nepřátelském území
Až na pražské jaro se pro občany komunistického Československa stávala západní kultura něčím tajným a nezákoným. Obrovské filmové ateliéry na Barrandově se nehledně na ideologii stávaly již od padesátých let zajímavým a velmi levným produkčním řešením.
Peníze jsou vždy přesvědčivý argument, a tak byl zájem ze strany zahraničních filmařů vyslyšen. Už v padesátých letech zde navazuje kontakty slavný Gérard Philipe. Pouhé tři roky po popravě Rudolfa Slánského se vyjednávají podmínky s filmaři ze Západu, což je opravdu velký ideologický paradox. Stejným trendem se pokračovalo i v šedesátých a sedmdesátých letech.
Stavidla se naplno spustila v osmdesátých letech, kdy do Prahy zavítala Barbara Streisand a hlavně v roce 1983 Miloš Forman, aby zde natočil svého Amadea. Praha se tak pod jeho režií změnila na Vídeň a on jako emigrant stál ve velmi podivné roli uprchlíka ve své vlastní zemi.
Zlatá devedesátá
Sametová revoluce otevřela hranice a Praha se stala jedním z exotických a často vyhledávaných míst pro natáčení velkých zahraničních filmů. Jeremy Irons zde už v roce 1990 točil snímek Kafka, který se ani jinde odehrávat nemůže. Klasický velkofilm se v ulicích Prahy natáčel až v roce 1995. Tom Cruise se v Mission: Impossible proháněl ulicemi hlavního města a snímek dal práci nejenom českým technikům, ale také několika českým hercům, jako ¨jsou Marek Vašut nebo Karel Dobrý. O patnáct let později se autoři vrátili s volným pokračováním a Tom Cruise Prahu pracovně navštívil ještě jednou.
V roce 1998 se Praha změnila na Paříž, aby zde vznikla adaptace slavného románu Viktora Huga Bídníci. Hvězdy jako Uma Thurman, Liam Neeson enbo Geoffrey Rush. Barrandovské ateliéry se tak poněkolikáte ve své historii musely vypořádat s dalším velkolepým historickým filmem. Podobný případ je potkal se snímkem Johanka z Arku.
Milenium
Spolehlivost Barrandovských ateliérů a stále velmi nízká cena pro zahraniční autory byla lákadlem i po roce 2000. Ať už šlo o Bruce Willise v historickém filmu Hartova válka, nebo Jackieho Chana, který na Barrandově natočil snímek Rytíři z Šanghaje, což by podle názvu jen málokoho napadlo. Prahu pracovně navštívil i Sir Sean Connery s filmem Liga výjimečných, Hugh Jackman v upířím filmu Van Helsing. Kulisy na Barrandově zhmotnily imaginaci bratří Grimmů ve stejnojmeném filmu Terryho Giliama a Roman Polanski změnil ulice Prahy v Londýn pro natáčení filmu Oliver Twist.
Praha se znovu stala Paříží, aby vyprávěla oscarový příběh Edith Piaf. Skoro půl roku si Prahu zabydlel agent 007, aby zde natočil snímek Casino Royal, které se ve velké míře natáčelo také v Karlových Varech. Jedním z posledních velkých projektů, který se v Praze odehrál, byl několikadílný projekt pro National Geographic s názvem Génius, který pojednává o příběhu Alberta Einsteina v režii oskarového režiséra Rona Howarda.