Vojenská strategie postavená na sebevražedných letcích se dlouho Japonsku dařila. Ať už to byl útok na Pearl Harbor, či několik dalších zářezů bitevních lodí v Tichém oceánu. O zvláštním a těžko bránitelném útoku z nebes se doslechli i nacisté. Ti se proto po vzoru svých japonských kolegů rozhodli o něco podobného, a to na jaře roku 1945, kdy se jim moc nad Evropou postupně zcela vymkla kontrole.
Leonidas
Sebevražedná letka německých vojáků dostala jméno Leonidas podle legendárního krále Sparty, který v dávné minulosti zastavil se zlomkem válečníků postup perských armád. O tom, že Adolf Hitler miloval antické mýty a legendy, svědčí nejedna estetická i kulturní inspirace, která byla přebrána a přetvořena v nové Třetí říši.
Té už však v roce 1945 docházely síly a projekt Leonidas byl spíše důkazem zoufalého činu v posledním tažení. Jaký byl cíl těchto zbytečně položených životů německých letců?
Mosty Rudé armády
V souvislosti s první akcí sebevražedné nacistické letky se šíří historka o tom, jak všechny “obětavé” piloty pozval na audienci ministr propagandy Joseph Goebbels. Kuráž jim měl zvednout slovy: „Svými činy se nesmrtelně zapíšete do knihy německých hrdinů.“
První nacistické kamikaze vyletělo z letiště 12. dubna 1945 na východní frontě. Jejich úkolem bylo zničit pontonový most postavený Rudou armádou u města Zellinu v současném Polsku. Most si vzal na starosti pětadvacetiletý německý pilot Ernst Beichl s letadlem Focke-Wulf Fw 190 s půltunovou bombou.
Nacisté to s kamikaze zpočátku mysleli opravdu vážně, o čemž svědčí i počet takto provedených útoků. Celkem jich bylo uskutečněno 35 a z toho bylo zničeno 17 mostů. Vše byl však velký a nehospodárný omyl. Rudá armáda totiž byla schopná škody na mostech opravit do několika hodin. Koncem dubna tak sebevražedná letka přestala existovat. Neefektivní způsob boje byl tak velmi rychle shozen ze stolu.
KAM DÁL: Hitlerova návštěva Brna plná trapasů. Vůdce v pancéřovém voze neskrýval zklamání